Provsmakat....Highland Park.


Highland Park Capella, 40%, OB



"Italian Chapel", Orkney´s mest kända turistmål firade 2003 sitt 60-års jubileum. För att celebrera detta blandades whisky
av olika ålder. Totalt buteljerades 5400 flaskor och kunde endast köpas direkt från destilleriet.
Källa: /Bernt S
Mina test noteringar:

Färg: ? Ingen aning,  jag är nämligen färgblind.
Doft: Mycket dofter, kraftig fruktsmak, Grapefrukt,  lite trä.
Smak: Blommig smak med rök, ek & honung.
Efter: Lång & söt efersmak.



Highland Park 29Y/1979, 56,1%, cask 413, OB-ROTV1

 

Provningens raritet. I samband med "Return of the Vikings"-resan till Orkney och Highland Park i mars 2008 erhöll varje deltagare en flaska. Totalt buteljerades 84 flaskor. Den bästa Highland Park jag någonsin smakat.

Källa:/Bernt S
Mina test noteringar:

Färg: ?Guld?
Doft: Sherry & plommon, efter en stund vanilj & svagt av rök lite till & från.
Smak: Söt god och fruktig, munnen överraskas av "Cask strength"styrkan 56,1% som du känner länge. 
Efter: Torr, lång "mycket lång" och rökig men underbart god.
"Endast 160 flaskor har tillverkats med detta innehåll"

Highland Park 1980, 54,8%, cask 7367, OB
 

Buteljerades 29 september 2003 exklusivt för Tyskland. Totalt 498 flaskor.
Källa:/Bernt S

Mina test noteringar:
Färg:
Doft:
Smak: God, skaplig studs i denna med.
Efter: Lång med lite rök, söt.

Highland Park 15Y/1990, 57,2%, cask 1602, OB

Highland Park 15Y/1990, 56,5%, cask 6537, OB

Två olika single cask som har buteljerats exklusivt för Sverige. Provades av SMAD då Gerry Tosh besökte klubben i november 2006. Är nu sedan en tid slutsålda. Likartade buteljeringar har även gjorts för andra whiskyintresserade
länder i Europa.
Källa:/Bernt S
Mina test noteringar:
Hur goda som helst.

Highland Park 40Y/1967, 47,1%, cask 6687, flaska 37/168,
John Scott´sSista (eller nästa sista?) fatet av gammal Highland Park från den lokala diversebutiken John Scott´s i i Kirkwall. Det är ju inte ofta man får chansen att prova en så gammal Highland Park. I ärlighetens namn måste jag dock erkänna, att den här inte håller riktigt samma klass som den sagolika 40-åriga destilleributeljeringen.

Källa:/Bernt S
Mina test noteringar:

Kommentarer
Postat av: Gubben

Men så trevligt - en RIKTIG blogg, äntligen!

Lova att inte sluta!

2009-03-11 @ 20:13:12
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Malte

Hej Gubben, allt väl hoppas jag.

Just för tillfället är det ganska mycket nu, men så fort jag fixat en ny burk så kommer jag att skriva mer.

/Slainte.

2009-03-30 @ 15:13:26
URL: http://whiskyfrossa.blogg.se/
Postat av: Pierre

Saknar dig på fiskebloggen.

Förstår om det varit lite fiske nu ett tag men

inte ens en liten tur på isen efter rymlingar???

Får villigt erkänna att det är första besöket på denna bloggen, men whisky är inte mitt dricka. hehe

Ha det mannen.

2009-03-30 @ 19:31:43
URL: http://team-nappet.blogspot.com
Postat av: Malte

Tjenare Pierre!

Har inte fiskat på länge, armbågen djävlas med mig titt som tätt. Kommer troligtvis att opereras snart så att det blir mera fart på gubben och fiskandet.

Har varit upp till Siljan 3ggr utan resultat, känns lite avslaget att pimpla abborre efter att upplevt båge racet förra vintern.

Då vet jag vad jag skall bjuda på om vi träffs någon gång=)

2009-04-02 @ 06:41:11
URL: http://whiskyfrossa.blogg.se/
Postat av: Micke.S

Tjenare!

Hur är det med bågen(Armbågen).Sugen på en fisketur framöver? Själv är jag ledig i påsk och funderar på en tur om isarna bär.

Vi hörs Micke.S

2009-04-06 @ 20:05:38
URL: http://fiskeborlange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0